autoverhuur-software-guide.jpg

Autoverhuur Software - Ultimate Guide (6): Sales Agenten

In het kort...

In dit onderdeel bespreken wij de mogelijkheid tot inzet van commissie partners (sales agenten). Dit is onzes inziens een ondergewaardeerde en te weinig gebruikte manier om extra omzet te genereren.

3 min

In deel 5 hebben wij het gehad over voertuigbeheer. In dit deel gaan wij het hebben over de -in veel verhuursoftware afwezige en tevens onderschatte- feature van Sales Agenten (tussenpersoon of vertegenwoordiger), ofwel commissie partners.

Wat wordt verstaan onder Sales Agenten?

Een sales agent of commissie partner is een externe partij die jouw huurvoertuigen aanbiedt aan zijn klanten en daarop een commissie verdient. Denk hierbij aan een hotel, een reisorganisatie, een huurplatform of zelfs een ander autoverhuurbedrijf.

Welke Commissie modellen voor Sales Agent Partners zijn er?

Grofweg zijn er twee modellen te onderscheiden, waarin het verschil voornamelijk zit in de keuze of de uiteindelijke klant jou als verhuurbedrijf betaalt of dat zij de commissie partner betalen.

Tariefafspraak-model: In de tariefafspraak module betaalt de klant de sales agent. Vervolgens betaalt de sales agent een vooraf afgesproken (lager) tarief aan het verhuurbedrijf.

**Commissie-model: ** In deze voor het verhuurbedrijf veiligste optie betaalt de klant het verhuurbedrijf. De sales agent krijgt (achteraf) een vooraf afgesproken commissie over het huurbedrag.

Waarom zou ik een Sales Agent inschakelen?

Dat is een hele terechte vraag. Immers, je ontvangt uiteindelijk minder inkomsten dan dat je zelf het voertuig zou verhuren.

Het voordeel van Sales Agenten zit er voornamelijk in dat je klanten kunt bereiken die je normaliter niet kan bereiken. Een hotel krijgt vaak voornamelijk toeristen op bezoek. Deze toeristen bereik je niet zo makkelijk als verhuurorganisatie. Ook in het geval van een vergelijkings-/huurplatform geldt dit vaak. Klanten die via een vergelijkings-/huurplatform reserveren, zoeken over het algemeen naar een scherpe prijs en het extra vertrouwen (zekerheid) dat zij aan zo’n platform toekennen.

Een koppige ondernemer zou zeggen dat bovenstaande voorbeelden niet helemaal kloppen. Ook hij kan deze klanten bereiken mits er maar voldoende marketingbudget tegenaan gegooid wordt. Tot op zekere hoogte zijn wij het hiermee eens, maar in dat geval ruil je de commissie uit tegen de marketingkosten. Vraag is wat je uiteindelijk meer kost?

Ook buiten de verhuur zijn er tal van voordelen waarin Sales Agenten worden ingeschakeld op basis van ofwel een tariefafspraak dan wel een commissie model. Denk bijvoorbeeld aan ondernemers een winkel die met hun leverancier afspreekt alleen te betalen voor de producten die verkocht worden (tariefafspraak). Of aan een buitenlandse gids die jou naar een restaurantje loodst (commissie).

Al met al, is het economische concept van Sales Agenten wat ons betreft reeds bewezen. Het is aan jou om te bepalen of je hier gebruik van wilt maken of niet.

Welk commissie model is geschikt voor mij?

Beide commissie modellen zijn in beginsel geschikt voor alle verhuurbedrijven. Echter, zien wij op dit moment een duidelijke verschuiving van commissiemodellen in populariteit.

Het tariefafspraak model is momenteel nog het meest gebruikt. Wij zien echter dat het commissie model snel aan terrein wint. Dit komt onzes inziens door diverse redenen.

Allereerst kampen veel (internationale)autoverhuurders met onderbezetting van voertuigen en stijgende prijzen. Deze verhuurders kunnen hun voertuigen beter zelf verhuren dan via een Sales Agent tegen een lagere prijs. Daarnaast, zien wij dat autoverhuurders steeds meer controle wensen te hebben over de prijs waartegen hun voertuig wordt verhuurd. Het kan van strategisch belang zijn dat jouw voertuig niet tegen een hele hoge of juist hele lage prijs wordt verhuurd. Tot slot, is het commissie model veiliger voor het autoverhuurbedrijf. In het geval van faillissement van de tussenpersoon word je in een commissie model niet geraakt.

Alternatieve Commissie Partner Strategie

Een alternatieve strategie kan zijn om feitelijk zelf te acteren als Commissie Partner. Dit kan het geval zijn als jij de voertuigen van iemand anders verhuurt en daar een commissie over betaalt.

Een voorbeeld tref je aan bij sommige franchiseformules. De franchisegever levert de voertuigen aan hun franchisenemer en de franchisenemer ontvangt vervolgens een commissie op basis van de huuromzet.

Deze strategie kan bijvoorbeeld ook toegepast worden bij inhuur. Je betaalt dan niet een vast bedrag, maar een commissie over de door jou gegenereerde omzet. treven, maar met grote aantallen.

Afsluiting

In dit onderdeel hebben wij stilgestaan bij Sales Agenten ofwel Commissie Partners. Wij hebben toegelicht wat de waarde van deze Sales Agenten kan zijn voor jouw bedrijf en hebben overwegingen uiteengezet die jou helpen bij het bepalen van de strategie.

Wil jij meer weten over de Sales Agent module in onze software? Neem gerust contact op. Wij gaan graag het gesprek met u aan om deze module te demonstreren en onze ervaringen toe te lichten.

Meer weten over dit artikel? Kom in contact met de auteur via onderstaande link.

Plan een Afspraak