autoverhuur-software-guide.jpg

Autoverhuur Software – Ultimate Guide naar goede Autoverhuur software anno nu (deel 3)

In het kort...

In dit artikel gaan wij in op Dynamische Prijzen en Autoverhuursoftware. Hierdoor krijg je een goed inzicht in wat de verschillende mogelijkheden van Dynamische Prijzen zijn. Daarnaast gaan wij dieper in op de verschillen tussen deze mogelijkheden en de toepbasbaarheid in de auotverhuurbranche.

7 min

Na deel 1 (must-have criteria van goede autoverhuursoftware) en deel 2 (Autoverhuursoftware: voertuigklasses en voertuigen), gaan wij in dit deel in op Dynamische Prijzen en autoverhuursoftware.

Kort door de bocht, zijn er twee categoriën:

  • Categorie 1: “Dynamische Prijzen? Daar zitten mijn klanten absoluut niet op te wachten!”
  • Categorie 2: “Dynamische Prijzen, liever gister dan vandaag!”

Dit deel van de Ultimate Guide is voornamelijk geschreven voor categorie 2. Desalniettemin, raden wij de aanhangers van categorie 1 vooral aan om dit deel ook door te lezen. Wellicht brengt deze guide je op andere gedachten!

De gedachte achter Dynamische Prijzen

Dynamische prijzen is het verkopen van een product of dienst tegen verschillende prijzen afhankelijk van vraag- en aanbod. Het is gebaseerd op het uitgangspunt van de economie: hoge vraag = hogere prijs, lage vraag = lagere prijs.

In tegenstelling tot statische prijzen, speelt dynamische prijzen in op de wisselingen van vraag gedurende een bepaalde periode. Voorbeeld: in het weekend is de vraag naar bestelbussen groter dan doordeweeks. Ander voorbeeld: buiten vakantieperiodes is de vraag naar personenbussen kleiner dan tijdens vakantieperiodes.

Omzet Statische Prijzen

Bij ieder vraag / aanbod-scenario hoort een ideale prijs om de omzet te maximaliseren. Met andere woorden: indien je streeft naar een optimaal rendement en de vraag en/of aanbod wijzigt, dan dien je de prijs daarop aan te passen.

Extra Omzet met Dynamic Pricing

Zes soorten Dynamic Pricing

1. Segmented Pricing Verhuur

Segmented Pricing betreft het aanbieden van een identiek of soortgelijk product voor verschillende prijzen.

Een bedrijf dat goed gebruik maakt van Segmented Pricing is Über. De klant die simpelweg van A naar B wil komen, kan met Über een (standaard) taxirit boeken. Indien je echter een net iets luxere auto wilt, dan kun je een Über Black boeken tegen een hoger tarief. Hoewel de basis van het product identiek is: een auto met chauffeur die je van A naar B brengt, zijn er bepaalde mensen bereid om extra te betalen voor een beetje extra service en kwaliteit.

In de autoverhuurbranche gebeurt hetzelfde. Avis en Budget zijn onderdeel van hetzelfde bedrijf, maar bij beide merken hoort een verschillende prijs en een verschillende ideale klant. Hetzelfde geldt voor Hertz, Dollar en Thrifty.

2. Time-based Pricing

Time-based Pricing betreft een prijsstrategie die wordt afgesteld op een bepaalde tijd of periode. Dit concept is vooral populair bij producten of diensten waarvan de vraag verandert tijdens een bepaalde periode.

Voorbeelden:

  • Vakanties in het hoogseizoen zijn duurder dan in het laagseizoen.
  • Een taxi is ’s nachts vaak duurder dan overdag.
  • Autoverhuurders verhogen hun prijs in het weekend, aangezien er dan meer vraag is.
  • Na de wintersport periode gaan de niet verkochte ski’s in de uitverkoop.

3. Peak Pricing

Peak Pricing lijkt sterk op Time-based Pricing, met als grote verschil dat het gaat om een prijsstijging gedurende drukke periodes. Bij Peak Pricing worden prijzen significant verhoogd indien er een grote vraag is op een bepaald moment.

Denk bijvoorbeeld aan een vakantieperiode. De gemiddelde vakantie tijdens de zomervakantie is aanzienlijk duurder dan een week ervoor of erna.

4. Utilization Pricing

Utilization Pricing is een prijsstrategie waarbij de prijs afhangt van de beschikbaarheid van de producten/ service. Hiervoor is nodig dat er een beperkte hoeveelheid goederen / diensten beschikbaar is op een bepaalde tijd (vliegtuigen, hotels, verhuur, bussen).

Ook dit concept komen we tegen in de vliegtuigbranche. De prijs gaat omhoog naar mate er meer tickets verkocht worden. Het laatste vliegtuigticket is duurder dan het eerste vliegtuigticket.

Overigens wordt Utilization Pricing niet vaak in één adem genoemd met dynamic pricing. Dit is te verklaren doordat Utilization Pricing feitelijk een uitwerking c.q. automatisering is van de hierboven genoemde andere soorten Dynamic Pricing.

5. Penetration Pricing

Tijdens de opkomst van maaltijd- en flitsbezorgers hebben wij allemaal kennis gemaakt met Penetration Pricing: een bedrijf komt de markt op met zeer scherpe tarieven (lager dan hun concurrent) dan wel zeer scherpe aanbiedingen. Let op: de huidige tarieven zullen niet altijd zo scherp blijven.

Een ander goed voorbeeld is -wederom- Über. Een Über rit eind 2012 begin 2013 kostte vrijwel niets. Sterker nog, als je er vroeg bij was kon je met alle ‘Refer a Friend’ credits flink wat ritjes voor helemaal niets bij elkaar sparen. Hetzelfde geldt voor Über Eats. De enorme kortingen die je ieder weekend kreeg in de jaren dat Über Eats op de markt kwam, worden langzaam uit gefaseerd.

6. Market Condition Pricing

Alle hierboven genoemde prijsstrategieën hangen af van de markt (waaronder vraag en aanbod). De markt is continue in beweging, waardoor je iedere keer opnieuw prijzen moet blijven benchmarken en vervolgens aan dient te passen.

In bepaalde extreme gevallen kan het voorkomen dat je de prijzen abrupt moet aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan de kredietcrisis, waarna de vraag naar producten in één klap aanzienlijk afnam. Om ook in zulke tijden optimaal winstgevend te blijven, moet je snel kunnen schakelen met je prijzen.

Voorbeelden van Dynamische Prijzen

  • Verschillende tarieven vliegtickets op dezelfde vlucht
  • Hoge advertentiekosten vlak voor Kerstmis
  • Lage tarieven en kortingen van Flitsbezorgers
  • Nachttarieven van taxi’s
  • Dure hotelkamers in en rondom Zandvoort tijdens de Formule 1
  • Verschillende soorten prijzen voor een plek in een voetbalstadium
  • 35% Korting op supermarktproducten
  • Speciale Kortingsacties van autoverhuurders tijdens Wintersport

Waarom dien je dynamische prijzen toe te passen in jouw verhuurorganisatie?

De voornaamste reden voor Dynamische Prijzen is om de omzet te vergroten of vraag- en aanbod te sturen. Ook voor klanten kan het gunstig zijn, aangezien de prijs in dal momenten vaak lager ligt dan het tarief bij statische prijzen.

Waarom zou je dynamische prijzen niet toepassen in jouw verhuurorganisatie?

Er zijn twee belangrijke argumenten om geen dynamische prijzen toe te passen. Ten eerste kan een klant zich benadeeld voelen indien de prijzen hoger zijn dan dat hij eerder heeft betaald. Vanuit de organisatie (werknemer) kan het ten tweede ook lastig zijn, aangezien de medewerkers niet meer kunnen werken met een vaste prijslijst. De tarieven kunnen immers ieder moment verschillen.

Waar dienen dynamische prijzen geregeld te worden?

Dynamische prijzen dienen zowel in jouw verhuursoftware als op jouw website geregeld te worden. De website is evident, de klant reserveert het voertuig voor de (dynamische) prijs die op dat moment op de website wordt getoond.

Voor de verhuursoftware zelf is dit niet per se het geval. Immers, je kunt de op de website gereserveerde prijs handmatig overtypen in jouw verhuur software, maar dit heeft twee grote bezwaren…

Ten eerste moet je de dynamische prijzen dan inbouwen op de website. Hoewel dit technisch mogelijk is, is dit ook gelijk een grote uitdaging voor de website developers (lees: kostenpost). Daarnaast is ‘handmatig overtypen van prijzen’ natuurlijk niet The Next Generation Proof: het is foutgevoelig en veel werk.

Een logischere plek is dan ook om de dynamische prijsmodule in de verhuur software te bouwen en deze software door middel van een API dan wel iFrame reserveringsportaal te koppelen met jouw website.

Hoe is het geregeld in verhuur software?

Bij veel autoverhuur software is het op dit moment überhaupt niet mogelijk om dynamische prijzen in te stellen. Bij andere software is het wel mogelijk om dynamische prijzen per periode in te stellen, maar niet op basis van bijvoorbeeld beschikbaarheid of specifieke dagen. Tot slot is er software op de markt die ‘dynamische prijzen’ wel ondersteunt, maar alsnog weinig flexibiliteit biedt.

De software die volledige dynamische prijzen wel helemaal ondersteunt is op één hand te tellen (misschien wel één vinger). De reden is dat de (lokale) autoverhuurmarkt er simpelweg nog niet aan toe lijkt te zijn.

Hoe is het geregeld in jullie verhuur software?

Wij hebben er echter wel voor gekozen om dynamische prijzen op te nemen in de DNA van ons bedrijf. Onze verhuur software oplossingen en het onderliggende FrameWork zijn in het ontwerp voorbereid om gebruik te kunnen maken van dynamische prijzen . Via onze software oplossingen kun je voor alle types dynamische prijzen inregelen:

  • Time-based pricing door middel van prijsaanpassingen per periode of per dag;
  • Peak Pricing en Penetration Pricing door middel van een combinatie van prijsaanpassingen per periode/dag en aan de hand van prijsscenario’s afhankelijk van de beschikbaarheid.
  • Segmented pricing door middel van upselling;
  • Utilization Pricing door middel van prijsscenario’s afhankelijk van de beschikbaarheid.

Om bovenstaande te beheren hebben wij een Prijsoptimalisatie module gebouwd. Hierin kun je op basis van AI-voorspellingen (artificial intelligence / kunstmatige intelligentie) eenvoudig prijsaanpassingen doen.

Prijzen van Concurrenten

Toen wij onze dynamische prijzen introduceerden bij lokale autoverhuurders, kregen wij op een gegeven moment de feedback terug dat een andere verhuur software aanbieder voornemens was om aan de hand van een zogenoemde ‘pricescraper’ een dynamische prijsmodule te bouwen. Hierin pas je jouw prijzen aan op basis van de prijzen van jouw concurrenten (hierna: de afgeleide dynamische prijsmethode).

Deze afgeleide dynamische prijsmethode heeft zich bewezen in onder andere de vliegtuig- en internationale autoverhuurbranches waarin concurrenten hetzelfde product aanbieden, de klantengroep hetzelfde is en het product op dezelfde locatie wordt aangeboden. Daarbij speelt dat je met brokers de prijzen van deze aanbieders kunt vergelijken.

Hoewel het goed is om de prijzen van jouw concurrenten in de gaten te houden, past in de huidige lokale en regionale autoverhuurwereld iedereen statische prijzen toe. Indien je de afgeleide dynamische prijsmethode dan toepast, gebeurt er feitelijk niets.

Daarnaast geloven wij dat je beter zelf degene bent die de prijs kunt bepalen. Zeker voor de lokale en regionale autoverhuurders geldt dat zij bestaansrecht hebben opgebouwd aan de hand van specifieke unieke kenmerken (bijvoorbeeld familiebedrijf, flexibiliteit, meedenkend). Het nemen van de prijzen van concurrenten als uitgangspunt voor je eigen prijzen strookt hier niet mee. Daarmee werk je toe naar een vergelijkbare markt, waarbij je jouw eigen unieke kenmerken (USP’s) dreigt te verliezen.

Afsluiting

In dit onderdeel hebben wij stilgestaan bij vragen als: ‘wat zijn dynamische prijzen?’, ‘waarom zou ik dynamische prijzen moeten toepassen in mijn verhuur business?’ en ‘hoe dient dynamische prijzen ingeregeld te worden?’. Hoewel de gedachte achter dynamische prijzen vrij eenvoudig is, is de uitwerking ervan complex. Wil jij meer weten over dynamische prijzen en hoe je het kunt toepassen in jouw onderneming? Neem gerust contact op. Wij gaan graag het gesprek met u aan om onze ervaring toe te lichten en de oplossingen die wij hiervoor kunnen bieden.

Bij welk categorie hoor jij? - Categorie 1: “Dynamische Prijzen? Daar zitten mijn klanten absoluut niet op te wachten!” - Categorie 2: “Dynamische Prijzen, liever gister dan vandaag!” Laat het ons weten en kom in contact met de auteur via onderstaande link.

Plan een Afspraak