De invloed van de dieselprijs op autoverhuur

In het kort...

In de afgelopen maanden is de dieselprijs met maar liefst 40 cent per liter gestegen. Autoverhuurders worden hier niet vrolijk van, omdat ze enorm veel extra kwijt zijn aan transport.

3 min

In de afgelopen maanden is de dieselprijs met maar liefst 40 cent per liter gestegen. Tanken doet steeds meer pijn. De autoverhuuder met meerdere vestigingen heeft hier extra last van.

Stijgende kosten in autoverhuur

In een eerder artikel schreven wij al over dat de huurprijzen binnen autoverhuur gaan stijgen. Dit heeft voornamelijk te maken met stijgende algemene kosten en hogere afschrijvingen (lees: duurdere aanschafprijs voertuigen).

Transportkosten zijn daar niet direct in meegenomen. Echter, is de prijs van een liter diesel aan de pomp enorm gestegen. De adviesprijs van een liter diesel staat inmiddels op bijna 2,10 euro, terwijl de adviesprijs drie maanden geleden rond de 1,66 euro bedroeg. Met andere woorden, de diesel is meer dan 40 cent per liter duurder geworden.

Autoverhuurders worden hier niet vrolijk van.

Voertuigen op transport

Autoverhuurders halen een groot deel van hun inkomen uit zakelijke klanten. Aangezien deze klanten de voertuigen over het algemeen voor een langere periode huren, bieden de autoverhuurders extra service door de voertuigen af te leveren. In vakjargon: 'op transport'.

Vaak worden de voertuigen op een oplegger gezet en vervolgens over de weg naar de klant gereden. Deze opleggers rijden op diesel. Een hogere dieselprijs zorgt derhalve voor een hogere kostenpost.

In de praktijk worden deze kosten vaak niet of nauwelijks doorberekend aan de huurder. Sterker nog. Het is nog steeds vrij gebruikelijk in de branche dat er geen transportkosten worden doorberekend.

Transport tussen vestigingen

Autoverhuurders met meerdere vestigingen hebben er nog meer last van. 90% van de markt opereert op dit moment via het 'shared fleet principe'. Dit houdt in dat de beschikbaarheid van het wagenpark gedeeld wordt over alle vestigingen.

Regelmatig komt het voor dat een reclame auto wordt gehuurd voor morgen op locatie A, terwijl deze nu op locatie B staat.

Geen probleem, even een transport.

Als je bedenkt dat de marge op een reclame auto zeer beperkt is. Dan hakt de 25% hogere kosten voor diesel er aardig in.

Dat wordt nog eens versterkt door het feit dat een transport in veel gevallen niet nodig is. Op het moment dat de auto wordt vervoerd naar de andere locatie, komt er een nieuwe reservering binnen op locatie B.

Helaas is het voertuig net onderweg naar locatie A....

Actie vereist? Het advies van RentVisie

Wij merken dat de autoverhuurders het vaak lastig vinden om stijgende prijzen door te berekenen aan klanten. Dat begrijpen wij, maar toch is het nodig.

Allereerst raden wij alle autoverhuurders aan om transportkosten (gedeeltelijk) door te berekenen aan hun klanten. Niet alleen de dieselkosten stijgen, maar ook de loonkosten zijn flink gestegen. Zeker zakelijke klanten zullen dit onderschrijven, waardoor de meeste klanten begrip hebben om meer te betalen voor deze extra service.

Uiteraard is het wel belangrijk om dit vooraf duidelijk te communiceren aan je klanten, zodat ze niet tegen verrassingen aan lopen.

Ten tweede, raden wij aan om het shared fleet methode te heroverwegen. Al voordat de dieselprijs toenam, hebben wij veel autoverhuurders geadviseerd om hun shared fleet methode te verlaten voor een fixed fleet. Hierin heeft iedere vestiging zijn eigen wagenpark. Hierdoor wordt het plannen eenvoudiger (lees: kost minder tijd) en hoef je minder transporten uit te voeren (minder tijd en geld).

Uiteraard staat daar een nadeel tegenover. Het aantal huurtransacties neemt af, doordat je vaker nee moet zeggen. Dit terwijl het voertuig op een andere vestiging wel beschikbaar is.

Dat nadeel kun je weer mitigeren door te werken met dynamic pricing.

Als alternatief voor het fixed fleet of shared fleet model, kun je een hybride variant overwegen, waarin je op een geoptimaliseerde manier omgaat met transporten tussen vestigingen. Het uitgangspunt hierbij is shared fleet.

Meer hierover weten? Neem contact met ons op.

Meer informatie over het hybrid fleet model?

Neem contact met ons op