Stijgende huurprijzen bij autoverhuur

In het kort...

In de komende 7 jaar stijgt de prijs van een huurauto tot 30%. De belangrijkste factoren voor de prijsverhoging zijn: 1) toenemende bedrijfskosten; 2) toenemende afschrijvingen; 3) dynamic pricing; 4) toenemende concurrentie (= prijsverlagend); en 5) sterkere groei particuliere markt t.o.v. de zakelijke markt.

2 min

Tarieven van huurvoertuigen gaat (ook) omhoog

Dat prijzen stijgen verbaast niemand meer. De afgelopen jaren heeft de hele wereld te maken gehad met hoge mate van inflatie: een algemene stijging van prijzen van goederen en diensten. Zo zijn prijzen van consumentengoederen- en diensten in Nederland gemiddeld met 10% gestegen (2022 tov 2021) (bron: cbs) .

Ook de prijs van een huurvoertuig stijgt. Blijkens een door KPMG uitgevoerde studie in opdracht van BOVAG, stijgen de huurprijzen van huurauto's in de komende 7 jaar met grofweg 30%. Dat moet ook wel, want de marge van de huurvoertuigen komt onder druk te staan.

Belangrijkste factoren voor prijsverhoging

De belangrijkste factoren voor de prijsverhoging zijn:

1. Toenemende kosten

De verwachting is dat de gemiddelde kosten van autoverhuurbedrijven met ca. 30% groeit tot gemiddeld € 44 per dag (personenauto).

De belangrijkste toenemende kostenposten bestaan uit: i) rentekosten, ii) loonkosten en iii) inflatie (verzekering en overige bedrijfskosten). Niet altijd worden alle kosten doorberekend aan de klanten. Dit hangt af van het type verhuurbedrijf, het soort klanten en marktontwikkelingen.

Kosten voor de elektrificatie zoals het aanleggen van laadinfrastructuur, wordt naar verwachting niet of nauwelijks doorberekend aan de klant. De elektrificatiekosten worden geschat op ca. € 500 per EV per jaar.

3. Toenemende afschrijvingen

Prijzen voor personenauto's en bestelauto's (catalogusprijs) nemen naar verwachting tot met 4,5% tot 5% per jaar. Dit komt onder andere door het duurder worden van duurdere componenten en het wegvallen van het goedkope type A-segment auto's.

Door hogere inkoopprijzen stijgt de afschrijving. Deze wordt deels doorgerekend aan de klant.

4. Dynamic Pricing

Dynamic Pricing ziet in de kern van RentVisie Autoverhuursoftware. Het verbaast ons dan ook niet dat ook KPMG concludeert dat de opbrengst van autoverhuurbedrijven met gemiddeld 5% per jaar stijgt indien zij dynamic pricing toepassen. Het is dan ook de verwachting dat het merendeel van de markt dynamic pricing toepast voor 2030.

Met dynamic pricing past de autoverhuurder de prijs van zijn voertuigklasses aan op basis van de vraag in de markt. Kort door de bocht: op drukke dagen stijgt de prijs en op rustige dagen daalt de prijs.

In de RentVisie verhuursoftware hebben wij een unieke AI-based dynamic pricing geïmplementeerd. Hiermee wordt de tarief van een voertuigklasse volledig automatisch aangepast op basis van vraag- en aanbod.

impact-dynamic-pricing.png

Meer weten over Dynamic Pricing en hoe wij dit toepassen? Neem contact met ons op.

5. Sterkere groei particuliere markt t.o.v. de zakelijke markt

Naar verwachting verandert de verhouding zakelijk / particulier ten gunste van particuliere klanten. Aangezien de aan particulieren doorbelaste tarieven over het algemeen hoger zijn dan aan zakelijke huurders (vaak korting), stijgt de gemiddelde prijs.

Verwachte gemiddelde huurkosten

In 2017 waren de gemiddelde dagtarieven van personenauto's en bestelauto's € 43 respectievelijk € 57. In 2022 was dit € 53 om € 69.

De verwachting is dat in 2030, de gemiddelde huurprijs van personenauto's € 69 is. De gemiddelde huurprijs van bestelwagens is € 91.

Conclusie

De prijzen blijven stijgen. Aangezien praktisch alle kosten van autoverhuurbedrijven in de komende jaren (fors) toeneemt, stijgt ook de huurprijs van een auto.

Vreemde eend in de bijt is het toepassen van dynamic pricing. In 2030 wordt verwacht dat het merendeel van de markt dynamic pricing toepast. Autoverhuurbedrijven die dit concept introduceren, kunnen hun omzet verhogen met gemiddeld 5% per jaar.

Meer weten over dit artikel?

Neem contact op.